Edit Content

Wdrożenie pracownika

Spis treści artykułu

Wdrożenie do pracy – nastawienie pracownika

Każdy kto przeżył swój pierwszy dzień w pracy wie, jak duży stres temu towarzyszy. Oprócz nerwów związanych z tym co nieznane, głowa pełna jest wielu myśli. Czy dam sobie radę? Czy znajdę wspólny język z nowymi współpracownikami? Czy w tym miejscu będę w stanie wykorzystać swój potencjał i rozwijać swoją karierę? Czy spełnię oczekiwania przełożonych? W zależności od tego, jaką mamy osobowość te lęki mogą przyjmować różne natężenie. Jeśli jesteśmy osobami, które cechuje wysoka otwartość na zmiany i lubimy gdy w naszym życiu wiele się dzieje, to nasze obawy dotyczyć będą bardziej kwestii związanych z naszymi kompetencjami i – szczególnie – przy niskiej pewności siebie, tym czy  damy sobie radę. Osoby, które nie lubią nawiązywać nowych kontaktów, poznawać nowych osób, zapewne tego obawiać będą się najbardziej. Widzimy więc, że nasze cechy osobowości to kluczowy wyznacznik tego, jak odnajdziemy się podejmując nowe wyzwania zawodowe.

 

Wdrożenie do pracy – najczęstsze błędy pracodawcy

Wśród pracodawców panuje przekonanie, że „skoro zatrudniam specjalistę w danej dziedzinie to wdrożenie nie jest konieczne”. Nic bardziej mylnego. Każda organizacja jest inna, a co za tym idzie ma swoją specyfikę, standardy i kodeks porozumiewania się. Najczęstszym błędem popełnianym przy wdrożeniu pracownika jest rzucenie go na głęboką wodę. Nawet jeśli zostanie wytypowana osoba, która zająć się ma wdrożeniem nowego pracownika, to pod natłokiem innych obowiązków traktuje to zadanie jako mniej istotne, a co za tym idzie poświęca mu minimum uwagi i czasu. Takie nastawienie już na wejściu może powodować obniżenie motywacji wdrażającego się. Innym niezwykle częstym błędem jest brak precyzyjnych instrukcji stanowiskowych oraz standardów, a także doprecyzowania struktury organizacji.  Nagminne w przypadku wdrożenia jest poszerzanie zakresu zadań, na który pierwotnie się umówiliśmy z kandydatem. Nowy pracownik, dlatego właśnie, że jest nowy otrzymuje tzw. „wrzutki”, a jeśli nie ma odpowiedniej pewności siebie to ciężko jest mu asertywnie zareagować na taką sytuacje. W efekcie pracownik zajmuje się wszystkim, tylko nie tym za co firma mu płaci i czego od niego wymaga. Powoduje to frustrację zarówno po stronie pracownika jak i pracodawcy.

Wdrożenie pracownika – znaczenie dobrej rekrutacji

Niskie bezrobocie i brak specjalistów na rynku powodują, że każde błędy popełnione podczas rekrutacji, a później wdrożenia to potężny koszt dla organizacji. Inwestowanie czasu i środków w nowego pracownika, który po niedługim czasie odejdzie lub nie sprawdzi się, to poważny problem, z którym zmierzyć się musi przedsiębiorca. Wielokrotnie widzimy, że osoby rekrutujące decydują się na kandydatów, z którymi po prostu dobrze się rozmawia i od wejścia zdobywają sympatię. A najczęściej dobrze rozmawia się z tymi, którzy po prostu mają podobną do nas osobowość. Klucz do efektywnej rekrutacji leży gdzie indziej. Jest nim stworzenie profilu kompetencyjnego stanowiska i dobór poprzez rekrutację osób, które posiadają predyspozycje do konkretnych zadań.

 

Wdrożenie pracownika – da się efektywnie!

Opierając się na doświadczeniu ekspertów w zakresie przywództwa sytuacyjnego takich jak Paula Hersey i Kena Blanchard mamy cztery etapy rozwoju pracownika w firmie. Z punktu widzenia wdrożenia najistotniejszy jest pierwszy z nich. Oczywiście oprócz oczywistych, jak poznanie współpracowników, zaproszenie do przygotowanego miejsca pracy i pokazanie firmy to właśnie na tym etapie pracownik powinien precyzyjnie przedyskutować z menedżerem cel jego stanowiska oraz kluczowe zadania na stanowisku wraz z kryteriami pomiaru każdego z nich. Dodatkowo powinien otrzymać instrukcje stanowiskowe oraz manual zawierający opis procesów i standardów. Warto aby przełożony zlecał na początek mniej skomplikowane zadania i dbał o odpowiednie pochwały. Dzięki temu jest duże prawdopodobieństwo utrzymania tzw. motywacji ciągłej. Wskazane jest także częste, nawet codzienne monitorowanie pracy podopiecznego. Tego typu kontrola ma mieć funkcję wspierającą a nie krytykującą. Jeżeli nowy pracownik jest osobą o wysokiej świadomości reguł, praktyczności i dokładności, taki sposób wdrożenia będzie jeszcze bardziej oczekiwany. Jak widzimy, aby wdrożenie przebiegło efektywnie, środowisko pracy powinno być odpowiednio przygotowane.

 

Wdrożenie pracownika to proces!

Wdrożenie pracownika nigdy nie będzie zamknięte w jeden dzień. To proces do którego należy się odpowiednio przygotować. Im więcej pracy poświęcimy na ten etap, tym szybciej zobaczymy oczekiwane efekty. Planowanie musi być oparte o dostosowanie wdrożenia do predyspozycji pracownika, poziomu jego umiejętności i oczekiwań organizacji, która powinna zadbać o precyzyjne standardy, opisy procesów i instrukcje stanowiskowe.

Pobierz przykładowy raport

Na podany adres e-mail otrzymasz przykładowy, pełny raport naszej analizy The Bridge Personality®.

Dodaj komentarz